mmafighter.blogg.se

Följ mig på min träningsresa till Thailand. Jag kommer träna på Tiger muay thai & MMA.(Phuket) There are no shortcuts to any place worth going.

Grappling

Kategori: Projektarbete - Thailand 2013

Nu har jag förhoppningsvis blivit av med förkylningen (peppar,peppar ta i trä). Så idag passade jag på att träna BJJ no gi/grappling.
För er som inte fattar vad det är jag surrar om nu så ska jag förklara.
BJJ är en förkortning av Brasiliansk jiu-jitsu, som man kör på backen. När man kör BJJ i vanliga fall så har man en GI som är en dräkt. (se bild)
 
Det är lite som brottning fast med dräkten och det går ut på att få sin motståndare att ge upp genom att göra olika lås och strypningar.
 
Som ni läste så körde vi NO GI och det innebär att man kör i shorts och t-shirt men man använder sig utav många av dom greppen och teknikerna som finns inom riktig BJJ. När man brottas och kör med lås och strypningar för att få den andra att ge upp (utan slag eller liknande) så kallas det grappling eller submission wrestling.
 
Till dagens träning

Vi började med att jogga runt mattan, göra massa olika rörelser för att bli varma. Björngång, kräftgång, snurra på armarna, bära en kompis på ryggen och springa runt sen avsluta med knäböj. Sen gjorde vi kullerbyttor framåt och bakåt, specialkullerbyttor över en arm, vi räkade (specialövning som jag inte kan förklara, används för att skapa utrymme i underläge i matcher), hjulningar och några andra roliga saker som jag inte har något namn på eller känner är värt att försöka förklara. 
 
Riktigt rolig uppvärmning med mycket saker som jag gillar. Ni som känner mig vet att jag är som en liten apa och gillar att hjula, slå kullerbyttor, stå på händer och allt sånt. Så det var kul.
 
Efter det så trädde vi armar, går inte heller att förklara för dom som inte har gjort det. Vi började lungt och fint sen blev det mer matchlikt.
När det var klart så stretchade vi igenom hela kroppen och efter det så gick vi igenom ett lås, som vi hela tiden byggde på vart efter (vad man kunde göra därifrån och hur man försvara sig mm). Så det byggde i grunden på ett lås som blev flera.
 
Efter det så körde vi sparring, 6 stycken 5 minuters ronder. Med partner byte efter varje. Riktigt jobbigt.
 
 
Hela passet gick bra, jag kände att dom andra var mycket mer tekniska men jag var mycket starkare än alla dom jag mötte så dom hade ingen användning för sina tekniker. Men jag fick hela tiden passa mig för massa farliga lås och sånt som jag aldrig sett. Men jag körde på styrka och sen när dom blev lite trötta så ströp jag ut dom med en rear naked choke eller ett armlås. Så jag känner mig nöjd med träningen även fast jag var helt slut dom 2 sista ronderna. Med lite bättre kondition och sen lära sig alla lås och strypningar tror jag kommer bli grymt bra för min utveckling. Jag gillar verkligen den här klassen så den ska jag försöka få in några ggr i veckan tillsammans med muaythai och MMA träningen.
 
Lite käk efter passet (rostad toast, kyckling, ägg,sallad, lök, tomat och nån god gägga + pommes) + en thairätt som jag inte vet vad den heter. Men båda rätterna var riktigt goda. Som all mat jag har ätit hittills här nere.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: