mmafighter.blogg.se

Följ mig på min träningsresa till Thailand. Jag kommer träna på Tiger muay thai & MMA.(Phuket) There are no shortcuts to any place worth going.

Kostnader i Thailand

Kategori: Allmänt

Halloj i stugorna!

I det här inlägget hade jag tänkt att skriva lite om kostnaderna i Thailand.
När jag åkte hit första gången så hade jag ingen större koll på hur mycket allt skulle kosta. För jag visste bland annat inte hur mycket det kostade att äta, ta sig runt på ön och vad det kostade att göra olika aktiviteter.
Så i det här inlägget så kommer jag skriva ner lite av kostnaderna här nere och lite andra tips för dom som planerar en liknande resa.

* När jag skriver priserna så kommer jag skriva dom i bath, som är valutan här nere i Thailand. För att får fram den ungefärliga svenska priset så kan ni dela priset i bath med 5. Så 100bath/5 = 20 kr. För att få fram det exakta priset så får man kolla upp valuta kursen, men delar man med 5 så kommer man väldigt nära samt att det går snabbt och enkelt när man ska räkna ut priset i huvudet. *

Boende
När det kommer till boende här nere så finns det många saker som kommer avgöra din kostnad.

Vill du ha ac? Egen toa och dusch? Pool? Såfall kommer ditt boende bli lite dyrare.

Eller nöjer du dig med ett rum med en säng och en fläkt i stort sett?
Såfall kan du komma billigare undan.

Jag funderade först på ett så billigt boende som möjligt för att spara så mycket pengar som möjligt. Jag kollade på ett boende på campen på tiger muay thai & MMA som kostar 6000 bath/månad. Där har man en säng och en fläkt i stort sett. Sen får man dela toa/dusch och kyl och frys med andra.

Men det jag ser som största nackdelen med att bo på campen är att du inte kommer kunna koppla av och vila mellan träningarna. För klockan 07.00 börjar första passen, musiken startar och folk börjar slå/sparka på mittsar osv. Sen fortsätter det så under hela dagen fram tills på kvällen.
Sen har du ingen pool att koppla av i mellan träningarna eller på helgerna.
Dom 2 ovanstående punkterna fick mig att välja bort ett sådant boende. För när jag tränar hårt så kände jag att det var värt att betala lite extra för bekvämligheter. Så man känner att man kan fokusera fullt på träningen utan att känna störningsmoment från andra saker runt om en.
Dom flesta jag pratat med som bor/bott på campen rekommenderar det inte. Dom säger att det funkar ett tag, några veckor. Men sen blir man jäkligt trött på det.

Jag valde istället att bo ca 300-400 meter från campen där jag tränar (tiger muay thai & MMA). Stället jag bor på heter Forest Bungalow & Mamas restaurant. Jag betalar 12.000 bath per månad och då har jag en bungalow med stor dubbelsäng, tv, safebox, ac, kylskåp med frysskåp i, egen toa och dusch med varmvatten. Samt städning 2 ggr i veckan där dom byter sängkläder och handdukar.
Samt att jag har en pool att koppla av i när jag känner för det.

Gratis WIFI (internet) finns på nästan alla boenden och restauranger på hela phuket. Så även på Forest bungalow och på tiger.

Bild på min bungalow.

Bild på polen, som ligger precis brevid restaurangen. (Mamas restaurant)

Man kan hitta boende från 6000 bath upp till hur mycket man vill. Helt beroende på hur lyxigt man vill ha det. Jag trivs på forest bungalow, det är inte värdens lyxigaste, men det är rent och frächt och duger bra till mig. Man kan säga att det är ett normalt boende. Inge sunkigt och inte lyxigt. 

Precis intill boendet så ligger det en restaurang som heter mamas restaurang där jag äter nästan alla mina mål mat. Jag tycker maten på mama's är riktigt bra samt att den är billig.. Sen är det bara några meter dit från bungalown så det är ett stort plus.

Mat

Mat, mat, mat. Som jag skrev ovan så äter jag nästan alla mina mål mat på restaurangen där jag bor. En thaimaträtt kostar mellan 45 – 100 bath och vill du ha hamburgare, spagetti carbonara eller en köttbit med pommes så kostar det från 100 – 300 bath.

Här kommer det några bilder på mina favorit rätter på Mamas restaurant. Jag skriver priset på rätten under bilden.

Pagna chicken med ris. 100 bath
 
Garlic and pepper chicken med ris. 100 Bath 
 
Sweet & Sour chicken med ris. 100 bath 
Musli, frukt och yoghurt. 80 bath.
Red curry chicken med ris. 45 bath.
 
American breakfast. 100 bath. 
Rolled omelett 100 bath. 
 
Grilled chicken with vegetables 90 bath.
Omelett, baked beans and sausage. 100 bath.
Bananpankaka med glass. 50 bath för bananpannkaka och 25 bath/glasskula. = 100 bath för det på bilden.
Fresh chili chicken med ris. 45 bath, 
Club sandwich med pommes. 100 bath.
Frukttallrik 50 bath. 
 
Går man på fina restauranger eller kommer närmare turistorterna så blir allt ett snäpp dyrare.
Ca 400 bath för fläskfile, pommes och bearnaise sås inne i patong. 
 
Ett paket med 6st 1.5 L vattenflaskor kostar 70 bath och dom räcker ungefär 1.5 dag när man tränar 2 pass/dag. 
 

Sen finns det självklart snabbmatsrestauranger så som KFC, Burger King, Mc Donalds och Pizza Company här nere.
På Mc Donalds så kostar en big mac & Co. Ca 170 bath.

På Pizza Company så kostar en stor pizza som man blir riktigt mätt av för ca 500 bath inklusive dricka. (Se bild)

 
På KFC kan man köpa en stor bucket med kyckling, pommes och 2 drickor för ca 300 bath. (Se bild)
 
En personlig favorit är munkar. En munk på dunkin donuts kostar ca 10-30 bath.
 
Priset för mat beror alltså helt på hur ofta man äter och vad för typ av mat man äter. Jag brukar hålla mig till den billiga thaimaten så ofta som möjligt. Jag äter ca 4-5 ggr/ dag och brukar klara mig med 300 bath/dag.
 

Träning

När det kommer till träningen på tiger så kan du välja massor av olika alternativ. En veckas träning, eller 1 månads träning. 1 vecka med bara muaythai träning eller en vecka med all inclusive, då får du träna alla grupppass som tiger har att erbjuda.

 
Jag kör på 1 månads träning (alla inclusive). Det kostar 12.500 bath och då får du gå på alla pass som finns på schemat samt gymmet. Man kan köpa 3 månader eller 6 månaders paket också men jag tycker det är bättre att betala för en månad i taget utifall man skadar sig och inte kan träna eller vill ut och resa.
Här är träningschemat på tiger. 
Det bästa är att kolla på tigermuaythai.com för det tränings paket som passar en själv bäst. 

När man betalar avgiften på tiger så kommer en avgift på 7 % av priset att läggas till. Det är skatt tror jag. Betalar du med kort där så tillkommer en avgift på 3 % av priset. CASH IS KING!

Sen kan man köpa 1 timmes 1on1 privat lektioner med tränarna om man skulle vilja det då går man igenom dom tekniker man vill bli bättre på eller har svårt för. Man finslipar sitt game lite extra på dom sakerna man inte hinner med på dom vanliga lektionerna.
1 private träning (60 min) med en thaitränare kostar 600 bath och du kan köpa ett paket med 10 träningar för 5500 bath.
1 private träning (60 min) med MMA/BJJ tränare kostar 2500 bath.

Nöjen

Det är här man kan bränna riktigt mycket pengar. Dom veckorna jag bara har koncentrerat mig på träningen och bara slappat vid polen på helgerna så är det bara boende och träningsavgiften + mat som kostat mig pengar. Dom veckorna blir väldigt billiga.

Det är när man börjar göra saker utöver det som pengarna rullar iväg.

Bio – en biljett kostar ca 150-200 bath + 50 bath för en stor läsk och popcorn. Oftast när vi gått på bio så har det blivit att man käkat pizza eller mcdonalds eller på någon finrestaurang då det ligger i anslutning till bion. Så då blir det lite dyrare.

 
 
Festande – Här beror det helt på hur mycket man dricker och vart man festar. Men räknar man med taxi tur och retur samt kostnaden för alkohol så är det inga problem att bränna 5000 bath på en kväll. Vilket inte är jätte mycket i svenska men i bath så känns det som en förmögenhet. 
 
Resa till öar/utflykter - Här varierar priset helt på vart man bokar och vart man ska. Jag har själv inte gjort någon sån här utflykt så jag får återkomma med mer exakta prisuppgifter när jag vet. För planen är att åka runt till lite öar innan jag åker hem. 

Bungyjump – Vi hoppade bungyjump på phuket world bungy jump (60 m) som är den högsta i Thailand. Priset för ett hopp var 1650 bath, då fick man ett diplom och ett linne efter man hoppat.

Skjuta på skjutbana - Lerduveskytte kostade 1200 bath för 10 skott och 6 skott med en revolver på pricktavla kostade 1000 bath. Här hade man gärna haft ännu fler skott, för 16 skott totalt var för lite. Men det var häftigt!
 
Kolla på thaiboxningsmatcher - Flera gånger i veckan så kan man gå och kolla thaiboxningsmatcher på olika stadiums här i phuket. Priset är mellan 1500 -2000 bath för vanliga biljetter/platser, vip platser kostar mer. 
 
Rafting - Vi betalade 1500 bath/person för 9 km white water rafting. Då ingick också pickup med minibuss som körde oss dit, mat och en minibuss som körde hem oss igen. Rafting var riktigt roligt!
 

Inträdet till Phuket splash jungle waterpark kostar 1300 bath och där kan man ha en riktigt rolig dag även fast man inte är ett litet barn. 

 
Shopping - Hela phuket är fullt av små stånd med folk som försöker sälja på en massa saker så som t-shirt, badtofflor, prydnadselefanter mm. Det blir fler och fler försäljare ju närmare turistorterna och stränderna man kommer. (Det är där dom flesta turisterna är).  

Sen har dom något som kallas nattmarknader som är på kvällarna. Där kan du få tag på det mesta. Allt från kläder till elektronik (fake) så se till att pruta ordentligt. Dom säljer även thaimat, grillspett, munkar, chokladdoppade bananer och mycket mer i matväg på dom här nattmarknaderna. Det är för maten jag brukar åka dit. (Bilder från nattmarknaden) 

 
Dom har även riktiga shoppingvaruhus med äkta märken så allt där är mycket dyrare än på gatan, men fortfarande billigare än svenska priser.
 
Andra nöjen och aktiviteter som finns att göra här på Phuket är bland annat rida elefant, åka vattenskoter, gokart, spela bowling, golf, dyka osv… Bara din fantasi sätter gränser. Och pengarna haha.
 

Övrigt

Visum & förlängning av visum.

Ska du vara borta mer än en månad i Thailand så måste man skaffa visum annars klarar man sig på deras 30 dagars visum som man får när man landar. Kostnaden på visat varierar utifrån hur många ”entrys” in i landet man vill ha. Jag har ett triple entry visa och det kostade ca 1300 kr. Trippel entry betyder att jag får göra 3 inresor i landet och för varje inresa så får jag 60 dagar i landet. 

Så när jag landar i Thailand så får jag 60 dagar, innan dom 60 dagarna tar slut så kan jag förlänga mitt visum med 30 dagar på Phuket immigration office. Det kostar ca 1200 bath.
Att förlänga sitt visum var väldigt smidigt och tog inte mer en 1 timme. Man var tvungen att ta kort i en fotoautomat, fylla i några papper och lämna det tillsammans med sitt pass + avgiften på 1200 bath till en som jobbade där. Den personen gick igenom så allt stämde sen fick man en ny stämpel i passet som innebar att man har 30 nya dagar. Enkelt. 

När mina 60 + 30 dagar har tagit slut så måste jag lämna The Kingdom of Thailand. Jag måste göra en så kallad visarun, det är vanligast att man åker över gränsen med hjälp av buss men man kan även flyga till ett annat land. När man sen kommer tillbaka till Thailand så får jag 60 nya dagar som jag kan förlänga med 30 till.
En visarun kostar ca 4000 bath.

Efter det så kan jag göra samma sak en gång till för att få 60 + 30 nya dagar. Jag har då använt mina 3 ”entrys” in i landet.
Det innebär att med ett triple entry visa så kan jag stanna i Thailand 60+30+60+30+60+30 = 270 dagar (9mån)

Att hyra moppe kostar ca 2500-3000 bath/ månad. Kostnaden beror lite på typ av moppe. Man kan självklart hyra för en dag eller en vecka också. Priset för en dag är ca 150-200 bath och för en vecka är det runt 1000 bath.

För 100 bath så fyller jag tanken på moppen och moppen dricker inte speciellt mycket soppa.

Massage: När man tränar hårt så är det skönt att kunna ta en massage när man känner att man behöver det.
En vanlig 1h thaimassage kostar 200 bath. Sen kan man välja med olja, sport massage osv men då blir priserna lite dyrare.

Att gå till frisörer och klippa sig kostade ca 300 bath. Då gjorde dom rent håret med schampoo samtidigt som man fick en huvudmassage och sen klippte dom en.
 
Att tvätta sina kläder kostar 40 bath/kg. Kläderna är klara för att hämtas dagen efter man lämnat in dom. 

Detol - Det blandar man med vatten i en hink och tvättar kläderna där i efter träningen för att ta död på alla bakterier. Mycket viktigt att man gör det för att slippa hudsjukdommar som kan uppkomma annars. Flaskan på bilden kostar 360 bath och räcker ca 1 månad. (se bild)

 
Andra småkostnader som man måste räkna med när man tränar hårt och lever här nere är: Schampoo, skadetejp, tigerbalsam, solsalva, hudlotion, vättskeersättare osv.. 

Försäkring
Innan man åker iväg på en resa så är det jätteviktigt att skaffa en försäkring om olyckan skulle vara framme.
Jag har folksams hemförsäkring som gäller 45 dagar utomlands. Sen har jag förlängt den från och med den 46e dagen tills jag kommer hem. Den förlängda försäkringen täcker upp allt som en vanlig hemförsäkring täcker och i den ingår försäkring för träning och tävling. Den förlängda försäkringen kostar mig 1850kr.
Jag har även en försäkring på 45 dagar genom budo & kampsportsförbundet som är gratis eftersom min klubb är ansluten dit.

Slut kommentar

Som ni ser så är det väldigt svårt att säga vad det kommer kosta för just DIG i Thailand. Det är så många faktorer som spelar in på priset. Vart du vill bo, vad du vill äta och hur ofta och vad du gör på fritiden när du inte tränar.

När jag planerade den här resan så räknade jag med 10000 kr per månad. Dom fasta kostnaderna är rätt så lätta att räkna ut. Det jag ser som fasta kostnader är boendet, träningen och maten (inklusive vatten). Många veckor gör jag inte av med mer än den fasta kostnaden som är ca 7000 kr för mig. Jag tränar, äter och sover i stort sett. Man hinner inte så mycket mer om man försöker att träna 6 dagar i veckan och 2 pass om dagen. 

Men vissa veckor unnar jag mig genom att gå på bio, äta lite dyrare och godare mat (läs onyttig),går ut och festar eller andra aktiviteter. Jag tror det är viktigt att ta ett break ibland och göra något annat än att bara träna, äta och sova. Ladda batterierna helt enkelt och tänka på något annat än träning.

Hittills har jag lyckas att hålla mig under 10000 kr per månad. Men vad det kommer att kosta för någon annan kan jag inte svara på. Men jag hoppas att det jag har skrivit har gett er ett litet hum om vad det kan kosta. Men jag rekomenderar att lägga till 1000 kr/månad eller mer på budgeten man kommer fram till att man behöver innan man åker som reserv pengar utifall något skulle hända eller om man upptäcker att man vill göra något som man inte hade räknat med här nere.

När man gör en sån här resa så lovar jag er att det kommer vara värt det att ha lite extra pengar här nere så man kan ta en massage när man känner för det, kunna äta sig ordentligt mätt, hänga med och hitta på saker osv. Annars tror jag inte att träningsupplevelsen och upplevelsen i Thailand kommer bli lika bra som den hade kunnat bli.

Har ni fler frågor eller funderingar om en sån här resa eller om livet här nere så är det bara att skicka iväg en kommentar så försöker jag svara så gott jag kan.

// Gustav Karlbom. 

 

 

 

 

Kommentarer

  • Hans Karlbom säger:

    Hej Gustav
    Jag sitter på X-2000 tåget på väg från Stockholm
    till Nässjö ska bo på hotell där i natt,för att imorgon
    bitti åka till Vaggeryd och hålla en konferens i
    avtalsfrågor.
    Jag måste säga att jag tycker du gör det bra som orkar
    träna och stå i som du gör under så lång tid
    Det har ju säkert gett bra styrka och färdighet
    Bra info att läsa om priser/kostnader och allt runt
    omkring. Vi hörs
    MVH
    Hans



    Svar: Tjenare!Ja nu när jag tränar så här mycket så känner jag hur jag blir bättre och bättre för varje dag. Så det är jätte roligt!
    Jag har planer på att fightas amatör mma den 29e mars. Jag vill iallafall fightas då, men sen får vi hålla tummarna att dom hittar en motståndare i samma vikt och erfarenhetsklass så det kan bli av.
    Hoppas allt är bra med er! // Gustav Karlbom
    Gustav Karlbom

    2014-03-17 | 17:07:02
  • Hans Karlbom säger:

    Hej Gustav
    Jag igen. Hur ser planeringen för din del vad det gäller matcher osv
    MVH
    Hans

    2014-03-17 | 17:20:49
  • Hans Karlbom säger:

    Hej Gustav
    Bra att läsa att du känner dig bra
    med oss är det som vanligt och allt är bara bra
    Det är lite vår på gång här i Sverige ljust och fint både på morgnar och kvällar
    Det blir spännande att se om de hittar någon motståndare till den 29
    Ha det
    Hälsningar Hans och Brith

    2014-03-19 | 06:24:43
  • Jocke säger:

    Inte för att vara elak eller så men du har missat många grejer angående priser i Thailand. Har själv bott där och levt på thaiboxning 2008-2010. Även ett återbesök 2014.

    Lite snabba grejer. Boendet på alla gym är det överpris på. Även hela Soi Taied är överpris. Jag bodde i en vanlig etta precis utanför på Chaofa West Road dryg fem minuters gångavstånd för bara 3200 bath. Då var det AC, dusch och allt det som finns i en vanlig etta. Fick dock stå för elräkningen själv men det var bara några hundra bath. Köpa en vanlig el platta till att laga mat på så sparar man och en måltid ligger på drygt 30 bath när man lagar den själv. Högre kvalitét på det boendet än ettorna på TMT.

    Nöjen blir ju billigast om man tar de lokala alternativen istället för turistalternativen. Vill du ha tips på en bra pub så finns det en vid hörnet där Kwang road möter Chaofa East Road precis före nattmarknaden och SCB banken om du kommer från TMT. Även thaiboxningen blir billigt om du går till Suwit istället för Bangla.

    Moppe skulle jag hellre aldrig hyra då det billigaste alternativet är att köpa en begagnad. Där emot kan det ju vara lite mer riskfyllt dock om det skulle börja krångla.

    För övrigt är det kul att se folk som gjort typ samma resa som jag gjorde för många år sedan. Jag återvände ju dock Januari 2014 och får väl erkänna att det har förändrats alldeles för mycket för min del. När jag bodde där fanns det säkert inte mer än 15 byggnader på hela Soi Taied och det var ju endast 3 restauranger på hela stället. De flesta som bodde där då jobbade på gummiplantaget som täckte större delen av södra sidan av Soi Taied. Så när jag kom tillbaka 2014 så var det inte längre någon bonnahåla utan en småstad full med service. För mycket förändring för min del.

    Slutligen önskar jag dig lycka till på din resa och jag kommer följa bloggen då och då.

    2014-04-05 | 09:01:10
  • DeweyseS säger:

    Quick and Efficient Handyman Services for Your Urgent Repairs [url=https://photoclub.canadiangeographic.ca/profile/20805214]Click here...[/url]

  • FrankSkami säger:

    Comics Community Message Board [url=http://www.comiccollectorlive.com/forum/default.aspx?g=profile&u=278770]Show more![/url]

  • JasonHot säger:

    Join a Trustworthy Partner: Explore the Reliability of Our Affiliates Program
    https://yaplink.com/affiliate?ref=8456

    2023-06-30 | 07:46:44
    Bloggadress: http://zxx.org

Kommentera inlägget här: