mmafighter.blogg.se

Följ mig på min träningsresa till Thailand. Jag kommer träna på Tiger muay thai & MMA.(Phuket) There are no shortcuts to any place worth going.

Nu är vintern här!

Kategori: Idrott i skolan

Imorse när jag vaknade så var det typ -15 grader.. känns lite deprimerande att veta att de kommer vara såhär i 3 månader till typ..Men det är bara att kriga på.
 
Idag på idrotten så var det brottarfys eller egentligen är det inte så mycket "fys" jämfört med tidigare år. Nu är det mer fokus på funktionell rörlighet och lite gymnastiska rörelser.  Vilket jag tycker är bra, för alla borde lära sig/öva på att hjula, slå en kullerbytta både framåt och bakåt, stå på händer mot en vägg för att få in känslan med mera. Istället för att bara fokusera på att göra det så jobbigt som möjligt som det vart tidigare år där man fått gjort typ burpees tills man velat spy. Visst det bygger kondition/styrka och mental tuffhet men jag tycker man ska ha grunden först när det gäller olika rörelser som jag nämnde tidigare för det kräver både balans, kordination och en del styrka = kontroll över sin kropp. För alla kan göra burpees tills dom spyr men det är inte lika meningsfullt som att lära sig att få kontroll över sin kropp.
 
Enligt mig så tycker jag alla borde kunna eller åtminstonde ha haft möjligheten att få testat på att göra kullerbyttor, hjulningar, stå på huvudet mm. redan vid tidig ålder för då kommer dom flesta att lära sig det. Jag anser att det är något man ska lära barn/ungdomar vid tidig ålder i skolan (på idrotten). Istället blir vi vana med datorer vid tidig ålder och tappar våran kroppskontroll helt...
 
Åter till idrottslektionen, den såg ut som följande i stora drag.
Uppvärmning.
Stretch/töjning
Lite parövningar
Fokus på att stå på händer.
Rörlighets/styrkeövningar
Styrka, med fokus på bålen. Vi körde blandannat olika plankan varianter.
 
Nu ska jag bara chilla sen kl 18 är det styrketräning med Pontus som gäller!!
 
Hoppas ni har en bra dag i kylan.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: