mmafighter.blogg.se

Följ mig på min träningsresa till Thailand. Jag kommer träna på Tiger muay thai & MMA.(Phuket) There are no shortcuts to any place worth going.

Adventskampen (crossfit tävlingen)

Kategori: Träning Crossfit

Idag är det dagen efter tävlingen och träningsvärken är enorm i hela kroppen men speciellt i ryggen (mest i ländryggen) och i baksida lår..
 
Nu tänkte jag skriva om grenarna (hur det gick/kändes för mig) som var igår och mina tankar om dagen.
 
Event 1 " Run...just run"

”Run..just run”
400 meter löpning
21-15-9
Svingar 24 kg/16 kg
Burpees
400 meter löpning

Beskrivning

Eventet hölls utomhus och hela laget skulle först springa 400 meter, när alla var i mål började person 1 i laget med att göra 21-15-9 av svingar & burpees sedan person 2 samma sak och så vidare tills alla i laget hade gjort 21-15-9 av svingar & burpees och när sista personen i laget var klar med det så skulle hela laget springa 400 mete rigen sen var det klart.

Tankar

 Löpningen kändes bra, planen var att hålla ett jämnt tempo på svingarna och burpees och jag tyckte jag började lungt och bra men det tog helt stopp för mig, kände av min förkylning, fick knappt någon luft kändes det som och den kalla luften gjorde det inte bättre. Så det här eventet gick verkligen dåligt för min del.. Totalt så slutade vi på 12e plats av 15 stycken.

Efter det var jag besviken på mig själv men det var bara att börja om och ladda för event 2 som var:

”Teamwork”
40 clean and jerks 50 kg/35 kg
50 utfallssteg med KB i rackposition 32 kg/ 24 kg
60 push press 50 kg/35 kg
70 hand release push ups
80 lateral jumps
90 situps
100 wallballs 9 kg/6 kg
200 Double unders

Beskrivning

Laget skulle tillsammans utföra ovantående övningar och man fick dela upp dom hur man ville inom laget, men bara en person i taget fick jobba och man var tvungen att göra klart första övningen innan man fick gå  över till nästa. Det var en timecap på 25 min.

Tankar

Tyckte det här eventet var väldigt roligt och det fungerade bra för oss i laget, allt rullade på bra. I efterhand kan jag tycka att det blev för många byten/för få repetitioner per person när vi körde för även om man inte tänker på det så tar 1 byte inte kanske inte så lång tid men när det blir jätte många byten så tickar viktiga sekunder iväg. För jag tror vi hade kunnat hålla lika bra tempo fast med färre byten = vi hade kapat tiden lite. Placering 8 av 15 på det här eventet.

Nu var det äntligen dags för event 3, det eventet jag såg fram mest emot. Det var:

”Team Diane-ish”
Par-Marklyft 200 kg/140 kg

Buddy Push ups

Beskrivning

Jag och Jesper tog marklyftet och Helena och Sussane körde buddy push ups.

Parmarklyft =  båda står brevid varandra med stången framför sig och lyfter gemensamt stången upp och ner.

Buddy push ups = tänk er skottkärra position där den ena håller i den andres fötter och så ska personen göra en armhävning så bröstet kommer ner till backen och så upp igen.

Eventet gick till så att jag och Jesper skulle göra 1 marklyft, Helena och Sussane 1 buddy pushup, sen skulle jag och jesper göra 2 marklyft och helena och sussane 2 buddy pushups och så fortsatte det.. Man skulle hinna så långt som möjligt på 8 minuter.

Tankar

Kände mig väldigt stark i marklyftet och jag tyckte det gick bra för hela laget i den här grenen. Tyvärr blev det lite "tjaffs" om regler, hur man skulle göra och vad man inte fick göra medans vi körde vilket gjorde att vår domare tappade räkningen och enligt mig så fick vi göra omgång 7 2 ggr..Men men det är domaren som dömmer och hade alla andra bara hållt sig borta och struntat och lagt sig i så hade det nog gått bra.

Vi kom upp så vi klarade 11 marklyft sen kommer jag inte ihåg hur många buddypushups dom gjorde innan det var slut.  Men vi slutade iallafall på 2a plats i det här eventet.

När dom hade räknat ihop poängen från alla deltävlingar så låg vi på delat 6e plats och det var dom 6 bästa lagen som gick vidare till finaleventet.. så då blev det så att det laget som hade haft den bästa placeringen under dagen i någon av dom 3 eventen gick vidare till finalen så tydligen hade dom en 1a plats.. eller så blev det det laget som hade bäst medelvärde när man slog ihop poängen som gick vidare.. hängde inte riktigt med varför just dom gick vidare.. Men vi missade iallafall finalen.. surt som fan då jag såg fram emot övningarna som var i den.

Finalen var:

”Team delight Fran”
200 meter löpning
200 repetitioner av vardera;
Thrusters 35 kg/20 kg
Pullups
200 meter löpning

Hade vart kul att vara med, men nästa år då är det finalen som gäller och där kan allt hända! :)

 

Slutord

Grymt kul men jobbigt att tävla. Nu vet jag vad jag måste jobba på, eller det visste jag egentligen innan också men det är konditionen, för styrkan jag har är egentligen tillräcklig iallafall för grenarna igår.

Några dåliga grejer med tävlingen igår var: 

Reglerna/domarna: Innan tävlingen igår så var det regelgenomgång om vad som gällde på varje övning så alla hade koll på det. Men eftersom alla vill göra det så snabbt som möjligt så tänjer man så mycket som möjligt på gränserna och domarna var inte speciellt hårda när någon gjorde sådant som man inte fick göra enligt tidigare genomgång. Men samtidigt så fanns det domare som var hårda i bedömningen vilket gjorde att ett lag kunde få en väldig fördel genom att tänja på gränserna utan att något hände.

Reglerna som var va bra, men man måste se till så som följs så det blir lika för alla. För det blir lika fel om alla slipper undan och kan tänja på gränserna och göra felaktiga/snabbare repetitioner när ett lag döms precis enligt reglerna. Det blir väldigt konstigt då, så därför ska alla regler hållas och det gäller alla. För ser ett lag att ett annat kan göra på ett sätt som inte är enligt reglerna men kommer undan med det, då måste det ju vara okej för alla andra att göra samma sak? Eller?

Domare var personer från boxarna som var med och arrangerade/tävlade och det är det här jag tycker är det absolut konstigaste. Det hände mer än en gång att ett lag fick en domare från sin egen klubb/box vilket enligt mig är emot alla regler för dom fick fördel av det, helt klart! Isället hade man bara kunnat "snurrat" domarna ett steg till höger till exempel så alla domare fick ett lag där dom inte hade någon anknytning till.

Nu blev det ett väldigt långt inlägg så ska avsluta med att säga att det var helt klart en rolig dag och jag hoppas på revanch nästa år, då är det finalen som gäller. Jag tycker hela mitt lag kämpade på väldigt bra och alla gjorde sitt bästa under hela dagen. Det här var min första crossfit tävling med absolut inte den sista.

Det var allt jag hade att säga om tävlingen, hoppas ni orkade läsa allt. // Gustav Karlbom.

Uppdatering: Nu verkar resultatet ha kommit upp på internet och där står det att vi slutade 8a. Men egentligen spelar det ingen roll om vi kom delad 6a eller 8a.. vi missade finalen och det var dit jag ville. Så nu är det bara att blicka framåt mot nya tävlingar och nya äventyr!  

 

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: